2008-02-22

Rehab Dag 1 och Lynne

Låt mig bara först säga att jag tror man ska vara väldigt restriktiv när det gäller kirurgiska ingrepp. Kroppens förmåga att rehabilitera, läka och lagas får inte underskattas. Meniskrupturer kan nog i väldigt många fall hjälpas med smart rehabilitering istället för operation. Med det sagt, min skada och mina trots allt fortsatta problem med låsningar och rörelsebegränsningar gjorde att jag tog beslutet att låta dem sätta kniven i mig.

Själva operationen gick bra. Skönt att få sova lite för en gångs skull...
Den tråkiga nyheten är att skadan var större än vad de sett på MRI. Halva menisken fick tas bort. Jag hade även begynnande artros i området. Det suger såklart. Då andra (yttre) menisken och resten av knät såg ut att vara en 20-årings så var ortopeden övertygad om att allt var orsakat av ett yttre trauma(smäll). Jag fick en rejäl smäll för drygt ett år sedan när jag klättrade så det stämmer nog. Han sa även att patienter med denna typ av skada brukar få använda kryckor innan de opereras... Han blev väldigt förvånad när jag berättade att jag tränade på för fullt. (Kändes inte som läge att säga att jag också gjorde tunga djupa knäböj många gånger i veckan...)
Den goda nyheten är väl då att rehabiliteringen jag kört själv, med bl a mycket knäböj i alla former, verkar bara vara positivt för knät. Eller vad säger doktorn?
Nähä, du.. Då kom det lite varningar om tung fysisk aktivitet. Såna där djupa knäböj lät inte bra. Promenader är att föredra.... och rehabiliteringen kan ta 6 månader... Hmmm.
Jag inser ju att det blir svårt att argumentera med en ortoped, så jag lämnade det.
Jag gick till T-banan med måttliga besvär.

Dag 1
Varje dag tas en överdos fiskolja, samt glukosamin.
Morgon - Svullnad med smärta. Mycket svårt att gå. Rörlighet 10%
Efter rehab bestående av - vriströrlighetsträning, höftrörlighet, sjukgymnastövningar för knä, försök till normalisering av gång, så är rörligheten ca 40-50%. Kan sträcka ben helt samt böja passivt till 90grader.

Gick till gymmet. Hörde 60 åriga herrar prata om sommarens badstränder samt gjorde:
"Lynne"
Five rounds for max reps of:
Body weight bench press
Pull-ups

Jag körde lite lite modifierat. 30 sekunder övergång mellan övningar.

Round 1.
13 reps Bench 65kg/ 4 reps Half BW 32.5kg Chin-up
---
5 min rest
---
Round 2.
8 reps Bench 65kg/ 3 reps Half BW 32.5kg Chin-up
---
3 min rest
---
Round 3.
6 reps Bench 65kg/ 8 reps 20kg Chin-up
---
2 min rest
---
Round 4.
6 reps Bench 65kg/ 6 reps 20kg Chin-up
---
1 min rest
---
Round 5.
5 reps Bench 65kg/ 6 reps 20kg Chin-up
---
Har inte gjort så många reps i bänken tidigare, mycket nöjd där. Chins väldigt svåra att få till med knät.

Inga kommentarer: